Expired : 18.06.18

Aksi jururawat berjoget depan pesakit menjadi tanda tanya

Merawat pesakit sambil menari, kaedah itu dilakukan oleh beberapa jururawat di sebuah Hospital dalam penyebaran video 2 minit 48 saat dalam pelbagai kumpulan perbualan mesej ringkas Whatsapp.


Skrol ke bahagian bawah artikel untuk lihat video


Tiga jururawat dilihat mengundang enam pesakit dalam satu bilik di sebuah hospital untuk menari disertai dengan lagu lagu Via Vallen – Gaining Stars.


Dalam video itu, pada mulanya jururawat berseragam merah dilihat memasuki bilik pesakit yang dipercayai di sebuah hospital sambil disambut dengan gembira oleh pesakit yang berada didalamnya. Jururawat yang bertudung kemudian menari dengan irama dan lirik “Yo Yo Ayo” dengan semangat.


Semasa menari, dia menghampiri seorang pesakit yang sedang menerima rawatan di atas katil. Jururawat kemudian menepuk tangan pesakit dan kemudian pesakit itu menari sambil duduk. Seterusnya dia juga memberitahu jururawat lain yang juga dalam pakaian seragam merah dan bertudung supaya ikut menari sambil menikmati rentak lagu.


Mereka adalah jururawat dan pesakit di sebuah pusat Hemodialise, Hospital DR FL Tobing, Sumatera Utara.



Pegawai Perhubungan Awam Hospital Tigor Tambunan mengesahkan video tersebut memang dari hospital mereka. Beliau berkata, tindakan itu sengaja dilakukan sebagai cara menghiburkan pesakit yang menjalani proses dialisis.


“Aksi tarian yang dilakukan oleh jururawat dan doktor Hemodialisa (HD) di Hospital Dr. F. L Tobing adalah satu cara kami sentiasa berusaha untuk menjadikan pesakit seperti keluarga terutama untuk pesakit HD sebagai sebahagian daripada keluarga besar kami,” kata Tigor dalam satu Kenyataan rasmi kepada pemberita di Sibolga.


Kebanyakan pesakit yang menjalani dialisis, mereka benar-benar memerlukan sokongan dan semangat dari orang lain,” katanya.


“Dengan pendekatan seperti ini, pesakit HD akan berasa lebih sihat selepas melakukan dialisis,” katanya



Norlida Ishak Shop