Expired : 18.06.18

Inilah Cara-cara Menghalau Semut Dari Laptop Anda

Semut ? Kenapa dengan mahluk kecil yang satu ini ? Hari ni kita akan bercerita tentang mahluk yang ini.


Semut adalah sejenis serangga anggota suku Formicidae, bangsa Hymenoptera. Semut memiliki lebih dari 12.000 jenis (spesies), sebahagian besar hidup di kawasan tropika. Sebagian besar semut dikenali sebagai serangga sosial, dengan koloni dan sarang-sarangnya yang teratur beranggotakan ribuan semut per koloni. Anggota koloni terbagi menjadi semut pekerja, semut sado, dan ratu semut. (sumber : Wikipedia) Cangih pak pie google


Barangkali ada dari tuan-tuan yang laptop kesayangannya dimasuki oleh semut-semut ini,sama seperti saya dulu. Baru buka laptop bersepah semut-semut dan yang paling tension..bila ada semut dok relex jalan2 kat screen….menyampah tau.


Jangan risau, anda tidak perlu risau lagi, sbb saya disini akan memberikan Cara-cara menghalau semut-semut Pada Laptop .


Cara ini merupakan cara saya sendiri, dan sangat mujarab dan berhasil ye.


Cara yang saya gunakan ini cukup mudah.


1. Dengan Memanaskan Laptop (on laptop lama2)


Yang ni adalah cara paling cepat dan berkesan untuk mengusir semut – semut yang bersarang di laptop anda. Ini sebab laptop bila dah lama on dan panas…semut apa lagi mengelejat kepanasan jugak…. Nak xnak semut2 tu pun akan keluar dengan sendirinya tanpa disuruh. Anda boleh memanaskan laptop anda dengan cara bermain game yang cukup berat, membuka atau browsing internet dalam waktu yang cukup lama, atau anda boleh menggunakan cara anda sendiri dalam memanaskan laptop, asalkan anda tidak perlu membakar atau memanggang laptop anda di atas api.


2. Tekan keyboard berulang2 kali,


Biasanya abg2 semut itu juga banyak yang bersembunyi di balik keyboard laptop anda. Seperti pengalaman saya dulu, dengan tekan keyboard dengan cepat dan dalam jangka waktu yang lama, semut – semut itu akan merasa tersiksa sebab berada di dalam laptop anda Setelah itu anda bunuh satu per satu semut – semut itu. Memang bunyi macam kejam, tapi mau nak buat macamana lagi ? inilah caranya yang keji tetapi menjadi.


3. Membersihkan Laptop cara biasa,


Sebenarnya ini adalah cara untuk mencegah semut masuk ke laptop anda. Tapi banyak orang yang mengatakan mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Benar atau salah ? menurut saya itu betul, sebelum laptop anda diserang semut, lebih baik anda cegah terlebih dahulu. Cara mencegahnya cukup anda membersihkan laptop anda secara rutin, dengan laptop anda bersih, maka semut – semut itu akan malas nak lepak ke dalam laptop anda.


The post Inilah Cara-cara Menghalau Semut Dari Laptop Anda appeared first on Padu Seyh.


Norlida Ishak Shop