Expired : 18.06.18

“Kalau Orang Dulu Makan Taik Kita Nak Ikut Makan Taik Jugak?,” – Isu Rotan, Farah Lee Minta Usah Samakan Dulu & Kini

Dalam isu mendidik anak, pelbagai persepsi diberikan ramai hingga ada ketikanya, ia mengundang persepsi berbeza soal kaedah tepat, khasnya melibatkan hukuman rotan.


Berhubung hal tersebut, bintang media sosial, Farah Lee menerusi Instagram ada memberikan pendapat meski ada juga yang dilihat membantah.


Katanya, dia tidak merasakan rotan adalah cara terbaik untuk mendidik anak.


Ulas ibu kepada seorang cahaya mata ini lagi, ibu bapa harus kembali kepada cara didikan dalam Islam.


“Rotan? Not okay. Semak kembali guideline mendidik anak dalam islam. Guideline menggunakan corporal punishment dalam islam.


“Islamic parenting is the core of all parenting methods theories semua2 yang kita baca mat salleh buat tu. Mendidik tak perlu memukul, tegas tak perlu mengherdik,” tulisnya.


Bekas isteri kepada Ally Iskandar ini juga menegaskan rotan hanya akan menimbulkan kesan kepada emosi dan fizikal.


Malah dia menyelar kenyataan sesetengah pihak yang gemar membandingkan pendekatan zaman dahulu.


“Hasil merotan mungkin nampak effective dalam masa terdekat, tapi kesan buruk pada emosi akibat menggunakan ‘physical punishment’ effect ke dalam dalam dalam.


“Jangan samakan dulu mak aku sebat aku jadi orang jugak, dulu ayah aku piat aku jadi orang jugak. Habis kalau orang dulu makan taik kita nak ikut makan taik jugak.?


“Allah suruh cari ilmu untuk improve living kan.? Cari, dan ubah.! Anak adalah AMANAH. Jadi ilmu keibubapaan adalah WAJIB dicari. Again, cari dan ubah.! #FLparenting,” ulasnya panjang lebar.




Netizen bagaimanapun tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut dan menyifatkan rotan adalah perlu sekiranya kelakuan anak-anak melampaui batas.



Walau bagaimanapun, ada segelintir yang menyokong bahawa mendidik perlulah dengan kasih sayang dan berhemah.



Malah ada juga komen yang diberikan pengguna media sosial mendapat respon dari Farah.


Setiap anak punya karektor berbeza dan ibu bapa juga punya pendekatan yang dirasakan sesuai untuk anaknya. Raikan pendapat.


Foto : Instagram Farah Lee


Apa Kata Anda


Norlida Ishak Shop