Expired : 18.06.18

Ketika Sambut Hari Jadi Ke-40, Cara Datuk Siti Nurhaliza Padam Lilin Kek Ini Dipuji Ramai

Penyanyi terkenal tanah air, Datuk Seri Siti Nurhaliza kini sudah menyambut hari jadi ke-40 yang mana tentu sahaja ramai yang ingin bersama menyambut bersamanya.



Tidak kurang juga, pihak yang terlibat ketika Datuk Siti sedang latihan muzik pada 9 Januari lalu yang mana difahamkan ia merupakan sambutan awal hari lahir penyanyi nombor satu Malaysia ini.


Meraikan hari jadi Datuk Siti kelihatan sangat meriah dengan para pemuzik, penyanyi latar dan wakil penari bersama-sama.



Namun, yang paling menjadi perhatian apabila rata-rata peminat sangat tertarik dengan cara Datuk Siti memadam lilin pada kek yang diberi kepadanya.


Datuk Siti dilihat hanya menggunakan jari malah tidak meniup lilin tersebut sehingga dia dipuji peminat namun tidak dilupakan juga, ramai yang memberi ucapan sempena hari jadinya pada kali ini.


Bagus kak Siti.. sebab tak tiup..




Sebelum tokti padam guna jari tu, hati ni dah berdebar2 risau..




Happy birthday…



Sumber: Rozi Abdul Razak via HCL


Siti Nurhaliza Sambut Hari Jadi Ke-40


Penyanyi tersohor, Datuk Seri Siti Nurhaliza, hari ini menyambut hari jadi ke-40 dalam suasana serba indah diiringi kasih sayang keluarga, sanak-saudara, teman dan peminat tersayang.


Dilahirkan pada 11 Januari 1979, hari jadi ke-40 penyanyi lagu Jerat Percintaan ini bertambah manis apabila puteri tercinta, Siti Aafiyah hasil perkongsian hidup bersama suami, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa, turut bersama meraikan detik istimewanya.


Menyifatkan angka 40 tahun sebagai momen kemuncak dalam hidup, Siti bersyukur Allah menganugerahkannya segala yang diimpikan oleh setiap wanita.


Apa yang diimpikan penyanyi berasal dari Kuala Lipis, Pahang ini cuma satu, memberi semula kepada masyarakat yang meletakkan dirinya pada kedudukan paling kukuh sepanjang lebih dua dekad mencipta nama.



“Usia bagi saya hanya angka dan sama ada suka atau sebaliknya, apabila sampai masa, kita tidak dapat mengelak daripada proses kematangan.


“Pada usia 40 tahun, saya mahu menjadi lebih matang, selain berdoa dikurniakan kesihatan yang baik untuk meneruskan kerjaya dan beribadah kepada Yang Maha Esa.


“Saya sangat bersyukur kerana pada usia ini, saya masih bertahan dalam industri muzik yang diceburi sejak usia 16 tahun.


“Fokus utama saya kini adalah untuk lebih mendekatkan diri kepada masyarakat, selain memberi semula dan membantu mereka sedaya mungkin,” katanya kepada BH Online.


Bagi meraikan hari jadi Siti, beberapa stesen radio memberi penghormatan dengan memutarkan lagu dendangannya dalam segmen khas.


Tahun ini, stesen radio, Hot FM menganjurkan konsert digital, Bombastik CTDK, mulai jam 9 malam ini sebagai hadiah istimewa sempena hari kelahirannya.


Konsert itu menyaksikan artis generasi baharu seperti Sarah Suhairi, Kugiran Masdo, Floor 88 dan Neon menyanyikan himpunan lagu popularnya.


Mengulas perkara itu, Siti berkata, dia sangat menghargai usaha dilakukan stesen terbabit, pada masa sama terharu dengan ingatan yang diberikan.


“Saya segan apabila stesen radio dan televisyen menunjukkan penghargaan mereka dengan memutarkan lagu atau berkongsi kisah hidup saya untuk dihayati peminat.


“Apabila difikirkan kembali, siapa saya untuk mendapat pengiktirafan besar itu? Saya hanya penyanyi yang cuma mahu menghiburkan orang ramai.


“Apa yang saya buat selama ini adalah atas dasar cinta terhadap kerja seni, selain mahu menyumbang sesuatu kepada masyarakat,” jelasnya.


Sumber: Berita Harian


Hukum Meniup Lilin di Hari Lahir



Soalan:


Bolehkah menyambut hari jadi dengan meniup lilin dan bernyanyi….setengah orang cakap tak boleh…kalau tak, boleh ke kita tukarkan lagu “Allah selamatkan kamu”?


Jawapannya:


Sebenarnya menyambut hari lahir ini tak salah, sebab Rasulullah setiap hari Isnin dia berpuasa untuk memperingati hari kelahirannya. Kemudian setiap tahun 12 Rabiulawal semua umat Islam menyambut hari kelahiran dan perjuangan Rasulullah untuk memartabatkan agama Islam.


Majlis menyambut hari kelahiran adalah baik kerana itu adalah caranya kita menginggati segala nikmat yang Allah berikan kepada kita dan ia merupakan salah satu cara kita bersyukur kerana Allah melahirkan kita di dunia ini dengan keadaan baik dan sihat.


Tapi kita kena ingat kalau majlis ini salah pengisiannya atau salah meraikannya dengan cara tidak mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak seperti adanya tarian, menari, konsert, bercampur antara lelaki dan perempuan yang bukan mahramnya. Meninggalkan solat dan sebagainya. Maka ini jelas menjadi haram. Menjadi persoalan ramai umat Islam diluar sana bolehkah meraikan hari kelahiran dengan memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu “selamat hari jadi”?


Jawapannya, perkara ini datang bukan dari budaya Islam dan ia datang daripada budaya barat. Hadis Nabi Muhammad SAW yang membawa maksud :


“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bukan dari golongan ku.”


Jelas di sini bahawa merayakan hari kelahiran dengan meniupkan lilin itu bukan dari Agama Islam, malah ia dipraktikkan oleh masyarakat Kristian setiap kali mereka menyambut hari kelahiran mereka. Barang siapa yang menyambutnya dengan cara memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu hari lahir adalah haram sebab dia bukan dari budaya Islam. Cara Islam menyambut hari kelahiran adalah dengan melaksanakan kenduri kesyukuran, membaca doa dan menjemput semua kaum kerabat dan sahabat-sahabat yang berdekatan dengan tujuan untuk bersilaturahim antara satu sama lain.


Akhir kalam, masuklah kedalam Agama Islam dengan cara keseluruhannya bukan masuk yang mana sesuai kita ambil dan yang tidak sesuai dengan nafsu kita tinggalkan. Jadilah umat Islam yang taat kepada perintah Allah dan meninggalkan perkara yang mungkar dan syubhah, kerana ini lebih menjaminkan keselamatan kita di dunia dan di akhirat. Rayakanlah hari kelahiran sepertimana yang ditetapkan oleh syarak Islam, mudah-mudahan majlis yang dijalankan itu diberkati dan dirahmati oleh Allah.-


http://halimislam.blogspot.com


Norlida Ishak Shop