Expired : 18.06.18

Minum air putih ketika perut kosong? Inilah 10 kesannya pada tubuh


Minum air putih ketika perut kosong? Inilah 10 kesannya pada tubuh, Air putih dipercayai dapat menyembuhkan banyak masalah kesihatan kerana ia mudah diserap tubuh.
Malah, amalan minum air putih ketika perut kosong dapat memberikan banyak manfaat bagi kesihatan tubuh yang menyeluruh, menurut boldsky.com.

Berikut ini kami bariskan antara manfaat mengamalkan minum air putih:

1. MEMBUANG KOTORAN

Perbanyakkan minum air putih setelah bangun tidur untuk membuang kotoran dari dalam tubuh. Ia juga dapat melawaskan pembuangan air besar pada waktu pagi.

2. MENGELUARKAN RACUN

Selain itu, kebiasaan minum air putih dapat mengeluarkan racun dari dalam tubuh. Amalan ini juga lebih berkesan jika perut anda masih kosong.

3. GALAK MAKAN SARAPAN

Sarapan merupakan waktu makan yang penting. Namun adakalanya anda tidak merasa lapar pada waktu pagi. Amalan minum air setelah bangun tidur dapat membuat anda berasa lapar dan bersarapan.

4. BERSIHKAN USUS

Usus anda juga perlu dibersihkan. Cara yang paling berkesan adalah dengan minum air putih sesegera mungkin pada waktu pagi.

5. LEGAKAN SAKIT KEPALA

Sering sakit kepala setelah bangun tidur? Itu mungkin tanda dehidrasi atau kekurangan cecair dalam tubuh. Anda boleh minum air putih untuk melegakannya.

6. TINGKATKAN SISTEM METABOLISME

Minum air putih terutamanya air suam pada waktu pagi dapat membantu meningkatkan sistem metabolisme. Ini dapat memberi tubuh anda kemampuan untuk menyerap dan mencerna makanan dengan lebih cepat agar tidak mengakibatkan kegemukan.

7. RANGSANG PERTUMBUHAN SEL DARAH MERAH

Minum air putih sewaktu perut kosong dapat merangsang pertumbuhan sel-sel darah merah dengan lebih cepat. Ini juga dapat membuat anda lebih bertenaga.

8. LANGSINGKAN TUBUH

Jika anda sedang berusaha untuk menurunkan berat badan, langkah pertama yang harus anda lakukan adalah untuk minum banyak air putih pada waktu pagi. Selain lemak yang dinyahkan, sistem metabolisme tubuh juga akan meningkat.

9. CERAHKAN KULIT

Tahukah anda bahawa salah satu rahsia untuk memiliki kulit cerah bersinar adalah dengan minum air putih? Ini kerana proses menyahkan toksin mampu membersihkan jerawat dan lemak lainnya di kulit.

10. TINGKATKAN SISTEM DAYA TAHAN TUBUH

Malah, minum air putih di pagi hari turut bermanfaat untuk meningkatkan sistem daya tahan tubuh. Hasilnya, anda juga akan terhindar dari pelbagai jangkitan penyakit.
Demikianlah manfaat minum air putih dengan perut kosong terutamanya pada waktu pagi. Justeru, segeralah mengamalkan minum air putih setelah bangun tidur bagi kesihatan tubuh anda.
Jangan lupa kongsikan kepada sahabat-sahabat dan saudara-saudara kita yang lain yaa...
Sumber

Norlida Ishak Shop