Expired : 18.06.18

‘Rasa Kedamaian, Ketenangan & Kegembiraan’ – Mufti Wilayah Puji Foto Juara Asia Dari Terengganu

SHAH ALAM – Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri lahirkan ucapan tahniah dan syabas kepada seorang pelajar
lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Pdg, Midin, Kuala Terengganu.



Ucapan itu dizahirkannya susulan gambar pelajar itu bersama kerbau menarik perhatian dan memukau pandangan beliau.

Katanya, rasa kagum dan terpana ketika melihat gambar-gambar manusia
dengan haiwan lebih-lebih lagi remaja dengan puluhan kerbau yang begitu
akrab dan intim.



“Perasaan halus masing-masing yang dijelmakan dengan perbuatan
kebersamaan seolah-olah zahir sebuah rahmah antara manusiawi dan
haiyawani,” katanya yang mengulas gambar viral seorang pelajar bersama
kerbau, di media sos1al hari ini.


Katanya lagi, “sesungguhnya gambar yang bersifat kampungan dan ‘alami mengingatkan usul asal orang kampung dan desa bersamanya sawah bendang, lembu kerbau dan pohon kayu yang menghijau melatari fitrah kemanusiaan
bagi masyarakat kampung Melayu,”.



Menurut beliau lagi, rasa kedamaian, ketenangan dan kegembiraan tidak dapat ditafsirkan oleh benda dan harta tetapi oleh perasaan kasih
sayang dan rahmat.


“Sesungguhnya kehidupan dinilai dengan perasaan yang penuh dengan
sakinah, mawaddah dan rahmah sebagai tanda kebesaran ayat Tuhan dalam
membina keluarga seperti yang termaktub dalam surah Ar-Rum ayat 21,”
katanya.



Difahamkan gambar pelajar berkenaan itu diambil di Terengganu,
kerbau-kerbau berkenaan merupakan kerbau peliharaan ayahnya. Difahamkan
jurufoto yg mengambil gambarnya telah memenangi 20 gambar terbaik dunia
dan juara peringkat Asia. Tahniah sekali lagi kerana gambar yang membawa kepada kemenangan. Saya ucapkan Syabas & Tahniah!


Antara komen n3tizen :


Hyung Jack –Unsur kejiwaan 2 dunia.. Perbezaan dunia zaman dulu dan
zaman sekarang.. Gambar keakraban adik ni dgn lembu dan kerbau, ini
adalah gambaran budak2 zaman dulu, yg mana budak2 zaman sekarang
terlalu2 sukar nak rasa dan jumpa


Syas Yana –Ni baru dinamakan ‘ kehidupan’…pengalaman indah yg pasti xkan luput dari ingatan bila besar..

Bukan 24 jam phone kt tgn…


Hisyam Mohd Fazilah Ibrahim –Gambaran cerpen ‘pusaran’. Komsas tingkatan 4 2002.


Bella Bakar –Meremang bulu roma tengok gambar-gambar dia ni. Terutama bila baca ucapan tahniah mufti. Memang terbaik.


Muhammad Firdaus Ismail –Budak zaman skrg nampak je animal like lembu mesti panggil ‘cow’ je. Lain kan tu ajaran ibubapa sanak saudara zaman kini. Nak berlari kena kejar lembu mcm tu jauh sekali lah.


Kredit buat jurufoto : Dollah Deen Photography via sinarharian


Norlida Ishak Shop