Expired : 18.06.18

Rumah Kampung Je Pun, Tapi Saat Masuk Lihat Isi Dalamnya Memang Di Luar Jangkaan!

Rumah kampung yang ditinggalkan tak berpenghuni ini asalnya rumah bekas arwah nenek yang terletak di Tuaran, Sabah, Tuan Asri Meris Anthony. Idea transformasi, mengubah kediaman kampung menjadi rumah kedesaan Inggeris yang ohsem ini dilakukan oleh beliau dan isteri dengan daya imaginasi yang luar biasa dan kos material serba sederhana.



“Kami berkongsi beberapa gambar dari awal transformasi bermula sehingga ke hari ini, bukan untuk riak atau menunjuk. Tapi kami gembira dapat berkongsi idea transformasi kami yang mana diharap dapat memberi inspirasi kepada rakan yang lain.


“Ramai yang tanya budget keseluruhan renovate ini tapi kami tak ada jumlah atau budget yang khusus sebenarnya. Ini kerana kami membuat renovasi bila ada budget lebih dan ianya sedikit demi sedikit.


“Ini kerana kami bukanlah golongan ada-ada yang meletakkan budget selepuk untuk keseluruhan kos transformasi. Cukup dengan menggunakan daya imaginasi yang agak tinggi untuk menghasilkan apa yang diidamkan dengan material kos sederhana.”


Pasangan suami isteri ini, Tuan Asri Meris Anthony dan Puan Siti Rohani kerap kali ke luar negara, dalam penjelajahan itulah mereka memperoleh idea dekorasi kediaman. Setelah mendapat pekerjaan di Sabah, mereka mula menetap di rumah yang ditransformasikan itu. Pasangan ini juga merupakan admin group Kelab Deco Deco Rumah (KDDR) dan mereka banyak berkongsi tip dan informasi dekorasi dalam grup berkenaan.



Kronologi Transformasi Pada Setiap Gambar (Rujuk Tarikhnya)


Struktur Asal Dan Setelah Dicat Semula


Ini adalah struktur asal dan setelah dicat semula. Warna asal rumah ini adalah warna kuning lembut. Banyak kayu struktur asal telah reput dan rosak, terutamanya bahagian dinding dan tangga. So agak memerlukan kesabaran sedikit untuk memperbaiki setiap satu bahagian terutamanya bahagian dinding dalam.



Meratakan Tanah Bahagian Bawah Rumah


Proses kedua selepas mengecat adalah meratakan tanah di bahagian bawah rumah. Dalam masa yang sama juga kami menukarkan tingkap asal kepada yang lebih moden dan selari dengan tema “Inggeris” yang diidamkan..



Proses Tukar Tingkap


Hampir semua tingkap di setiap ruang ditukar dan ini memerlukan proses yang agak memakan masa kerana tukang ukur akan mengukur setiap satu tingkap dan membuat tingkap tersebut di kilang mereka selama hampir sebulan sebelum proses pemasangan bermula. Kami memilih frame putih dan clear glass yang mana bersesuaian dengan konsep English.



Membuang Kayu-kayu Reput


Proses pemasangan tingkap siap dan dalam masa yang sama beberapa kayu yang reput di bahagian dalam rumah mula ditukar kerana banyak struktur kayu yang telah reput.


 



Proses Menukar Pintu


Proses penukaran kayu yang reput di dalam rumah hampir siap & pada masa yang sama proses penukaran semua pintu bermula.


 



Proses Pembuatan Tangga Dan Balcony Bermula



Proses Menghias Ruang Balcony


Masa ni sangat-sangat excited sebab walaupun balcony dan tangga masih belum siap tapi keterujaan ingin menghias ruang balcony telah bermula.. hehehe.. Wiring lampu pun sudah mula dipasang.



Proses Pemasangan Dan Menunggu Proses Railing


Atap bahagian balcony dalam proses pemasangan & menunggu proses railing.



Siap Pemasangan Railing


Setelah pemasangan railings siap, hati mula berbunga-bunga cinta sebab gambaran design balcony & tangga yang diidamkan semakin nampak jelas.. hehehe



Proses Memasang Tiles


Masa ni pemasangan tiles di bahagian balcony & tangga sudah mula dipasang. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar seperti yang direncanakan.



Inspirasi Konsep Shabby & Cottage


Alhamdulillah.. Setelah ruang balcony siap, pelbagai eksperimen dibuat utk menata rias ruang kecil ini. Semuanya adalah terinspirasi dari konsep “shabby & cottage”.



Menghias Ruang Tamu


Ini adalah ruang tamu kami yang sekangkang kera.. walaupun kecil tapi ianya dihias dengan penuh kasih sayang sehingga menjadi ruang favourite seisi keluarga.



Ruang Balcony Dihias Mengikut Mood Tuan Rumah


Ruang balcony sentiasa bertukar wajah dan berubah mengikut mood.. hehehe



Hasilnya Memang Luar Biasa!


Tadaaaaaa… Inilah hasilnya.. Walaupun bukanlah segah rumah banglo atau istana, tak semewah rumah orang lain, tapi Alhamdulillah kami happy dapat mengubah rumah yang pada asalnya terbiar lama & hampir reput berubah kepada istana impian kami sekeluarga yang penuh dengan kasih sayang.. hehehehe



Transformasi Paling Latest


Yang ni yang paling latest. Saja lari sikit dari konsep “all white”.. sebab inginkan kelainan & inginkan suasana sedikit elegan dengan menerapkan warna ‘royal blue’ terutamanya pada kain langsir.



Sumber/Foto: Asri Meris Anthony via Mingguan Wanita / Sweet Nutella


Norlida Ishak Shop