Expired : 18.06.18

Tazkirah Ramadan Bersama Dewan Ulamak PAS Negeri Melaka Siri 7


8 RAMADAN 1441 H

1 MEI 2020


TAJUK: MADRASAH RAMADAN


SUBHANALLAH..

ALHAMDULILLAH..

ALLAHU AKBAR..


Ramadan kini tiba lagi. Alhamdulillah kita masih di beri nikmat oleh Allah berpuasa pada kali ini. Kita juga masih lagi berada di fasa pertama Madrasah Ramadan.


Puasa bukan sekadar menahan diri dari makan dan minum tetapi sebagai sebuah kursus untuk mendidik kita menjadi hambaNya yang bertaqwa. Bagi mendapatkan kasih sayang dan pengampunan dari Allah, setiap amal ibadah kita perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh.


Apabila mengenangkan kisah kisah Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat yang sangat gembira menunggu ketibaan Ramadan, terdetik persoalan di manakah kita dalam berhadapan dengan Ramadan?


Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


Firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa.”


Ini bermaksud puasa adalah alat untuk mendidik kita, dan matlamat puasa ini dapat dapat dicapai atau tidak adalah selepas bulan Ramadan. Adakah puasa ini dapat mengubah cara hidup kita? atau sebaliknya?


Antara perkara yang kita perlu lakukan selain dari menahan lapar dan dahaga ialah:-


1) Memperbanyakkan membaca Al Quran dan mentadabbur Al Quran


2) Berzikir dan menunaikan solat sunat


3) Qiamullail (menghidupkan malam dengan mendekatkan diri kepada Allah)


4) Bersedekah


Antara kelebihan Sedekah,



</div>
<script async src=