Expired : 18.06.18

“Ujian Haji Tak Sama Dengan Umrah,” – Haji Perlu Kesabaran Tinggi, Buat Solat Taubat Pesan Bonda Rozita

Selesai sudah mengerjakan ibadah wajib haji, Rozita Ibrahim menerusi entri terbaru memaklumkan akan berada di Madinah sehingga 25 Ogos sebelum pulang ke Malaysia.


Ulasnya, ujian haji tidak sama seperti ujian sewaktu menunaikan umrah. Malah, kesabaran sangat dituntut, jika tidak, sia-sia sahaja ibadah yang dikerjakan.


“Selesai sudah grup kami menyelesaikan yg wajib ibadah haji, kamu menuju ke Madinah duduk sana sampai 25hb kalau x salah sy lah


“Sebyk2 salawat dan salam atas junjungan besar yg dinantikan ziarah makam insan mulia nabi Muhammad SAW Yg sangat kasihi


“5 jam perjalanan..Ujian haji xsama dgn umrah ..kesabaran kena tinggi kalau x rugi je buat haji. Semua akan Allah uji kalau x siap mental sebelum haji pakai redah je ..haa tunggu lahh


“Sebelum dtg kena doa byk sekali apa hajat kita ditanah suci wajib dgn solat taubat ..Supaya x diuji benda berat,” tulisnya panjang lebar.




Ibu kepada Datuk Seri Aliff Syukri ini turut berkongsi pengalaman dan menyarankan agar menunaikan haji sewaktu masih muda.


“Orang dtg haji rezeki dn ujian x sama..Macam sy dn beberapa kwn lain habis duit beli kat makan ,taxi dan dam ..!! Sy haji kiran lama dlm ihram so dam byk juga sy kena..


“Buat ibadah haji bkn mcm kita pegi melancong.. dn sama sekali x sama dgn umrah.. seakn2 nampak sama sbb ada tawaf dn saie


“Ni ke2 kali sy buat haji rasa mmg sgt beza haji musim sejuk dgn panas..Haji ni lama waktunya.. ada melontar dn miqad di arafah adalah benda yg sgt2 berbeza


“Nasihat bonda kalau ada rezeki bagi org muda, pasang niat pergi haji elok lah dtg di usia muda kerana banyak tenaga..dn lasak


“Bagi siapa nk dtg bersiap sedia lah dgn ubat2an awal daripada malaysia ia lebih murah, blh menjimatkan kos pebelanjaan di mekkah nanti.. (pada musim haji semuanya serba mahal..ubat batuk saja rm180 xsama dgn msia dn x berkesan pun ..rugi je beli..!!


“Beli pun dekat farmasi ubat, mereka x akan berikan antibiotik.. semuanya perlukan description daripada doktor.. sbb itu ubat batuk kat malaysia, ubat sesema dn antibiotik kalau blh dapatkan di klinik malaysia betterlah standby awal


“Semalam grup kami dr mekkah bertolak naik bus dn dropkan bebrpa org termasuk sy kpd station GMC utk kenderaan yg lebih laju dn luas ..tunggu apapun sgt llama sbb jemaah byk keluar .


“Kami memilih naik JMC.. perjalanan blh dipendekkan sekitar 3 jam setengah.. kalau nakk bus sekitar 5 jam..


“Alhamdulillah dh selamat sampai dkt madinah.. kami kat Madinah sekitar 5-6 hari,” kongsinya lagi.




Terdahulu, Bonda Rozita mengerjakan ibadah Rukun Islam kelima bersama suami dan menantu, Datin Seri Shahida yang kini sedang anak kelima.


Foto : Instagram Rozita Ibrahim


Norlida Ishak Shop